رنگ‌هاي ساختماني و همه چيز درباره آنها

۲ بازديد

از آنجايي كه رنگ آميزي ظاهر ساختمان ها را بهبود مي بخشد، يكي از عناصر رايج پروژه هاي نوسازي است. با اين حال، رنگ هاي ساختماني كاربردهايي غير از بهبود ظاهر دارند. دانستن ويژگي هاي عملكرد هر نوع رنگ در انتخاب و خريد رنگ ساختماني بهترين محصول براي هر كاربرد مهم است.

نقاشي معمولاً به دلايل زير انجام مي شود:

سطوح را در برابر حشرات، باران، آفتاب و ساير عوامل خارجي محافظت كنيد
نگهداري آسان تر: سطوحي كه به خوبي رنگ شده اند تميز و ايمن نگه داشتن آنها آسان تر است.
جذابيت بصري را يك سطح افزايش دهيد
ضد آب
دوام سطح را افزايش مي دهد
قبل از انتخاب نوع رنگ براي يك كاربرد خاص، بايد خصوصيات فيزيكي آن در نظر گرفته شود. يك رنگ خوب مزاياي زير را به همراه خواهد داشت:

راحتي در استفاده
زمان خشك شدن مناسب
تشكيل يك لايه نازك بدون ترك
يك پوشش سخت و بادوام تشكيل دهيد
عملكرد آن نبايد تحت تأثير آب و هوا باشد
براي كاربران مضر نيست

براي خريد انواع رنگ استخري ضد جلبك ميتوانيد به قروشگاه رنگ جميل مراجعه كنيد
انواع رنگ هاي ساختماني:
رنگ روغن
رنگ هاي روغني از سرب سفيد به عنوان پايه استفاده مي كنند و در سه لايه پرايمر، لايه زيرين و روكش استفاده مي شوند. رنگ هاي روغني مي توانند به رنگ هاي مات و براق دست يابند، در حالي كه بادوام و مقرون به صرفه هستند. آنها با سهولت كاربرد مشخص مي شوند و سطوح رنگ شده به راحتي تميز مي شوند. رنگ روغن به طور كلي براي ديوارها، درها، پنجره ها و سازه هاي فلزي استفاده مي شود. توجه داشته باشيد كه رنگ روغن براي شرايط مرطوب مناسب نيست و خشك شدن كامل زمان مي برد. همچنين قبل از استفاده از رنگ روغن، روغن بذر كتان و رنگدانه ها بايد اضافه شود.
رنگ مينا
اين نوع رنگ با افزودن سرب يا روي به لاك توليد مي شود. رنگدانه ها براي دستيابي به طيف گسترده اي از رنگ ها اضافه مي شوند. رنگ هاي لعاب، پوشش هاي سخت و براق ايجاد مي كنند كه به راحتي تميز مي شوند. آنها با مقاومت در برابر آب و شيميايي، پوشش خوب و حفظ رنگ خوب مشخص مي شوند. در اينجا برخي از كاربردهاي رايج رنگ لعاب آورده شده است:

ديوارهاي داخلي و خارجي
كارهاي چوبي، درب و كفپوش
پنجره ها
پله ها
سطوحي مانند كاه، بنايي، بتن، گچ، شيشه و فلزات.
محدوديت هاي اصلي رنگ مينا خشك شدن آهسته و نياز به پوشش تيتانيوم قبل از اعمال است.
رنگ هاي امولسيوني
رنگ هاي امولسيوني از پلي وينيل استات و پلي استايرن به عنوان چسب و حاوي خشك كن هايي مانند كبالت و منگنز استفاده مي كنند. آنها مي توانند بر پايه آب يا روغن باشند و براي رسيدن به رنگ مورد نظر از رنگدانه استفاده مي شود. رنگ هاي امولسيوني با خشك شدن و سفت شدن سريع مشخص مي شوند و سطوح را مي توان به راحتي با آب تميز كرد. پس از اعمال، اين رنگ هاي ساختماني دوام، حفظ رنگ خوب و مقاومت قليايي را ارائه مي دهند. رنگ هاي امولسيوني معمولاً براي ديوارهاي داخلي، سقف ها و كارهاي بنايي استفاده مي شود. انواع خاصي از رنگ هاي امولسيوني تخصصي را مي توان براي كارهاي چوبي استفاده كرد. رنگ سيماني به صورت پودر در دسترس است كه براي رسيدن به قوام رنگ با آب مخلوط مي شود. ماده پايه سيماني سفيد يا رنگي است و همچنين ممكن است حاوي رنگدانه ها، شتاب دهنده ها و ساير مواد افزودني باشد. رنگ سيماني بادوام و ضد آب است و معمولاً در سطوح ناهموار داخلي و خارجي استفاده مي شود. به خاطر داشته باشيد كه خشك شدن رنگ سيماني زمان زيادي طول مي كشد، معمولاً 24 ساعت. همچنين براي جلوگيري از رطوبت بايد در دو لايه استفاده شود.

رنگ پلاستيك مصنوعي
اين رنگ از رزين هاي مصنوعي حل شده ساخته شده و ممكن است حاوي رنگدانه باشد. هزينه متوسطي دارد و از مزاياي اصلي آن مي توان به مقاومت شيميايي، خشك شدن سريع و مقاومت در برابر آب و هوا اشاره كرد. رنگ لاستيك مصنوعي عموماً براي سطوح بتني از جمله بتن تازه استفاده مي شود.

رنگ پلاستيكي
اين رنگ از آب به عنوان رقيق كننده استفاده مي كند و در طيف وسيعي از رنگ ها موجود است. خيلي سريع خشك مي شود و قدرت پوشانندگي بالايي دارد. در اينجا برخي از كاربردهاي رايج آورده شده است:
ديوار و سقف سالن ها، نمايشگاه ها، نمايشگاه ها و ...
اسلب
پل
نتيجه:
همانطور كه در بالا ذكر شد، رنگ ها انواع مختلفي دارند و كاربرد آنها بسيار متفاوت است. از دلايل استفاده از رنگ در ساختمان ها مي توان به جذابيت بصري، دوام سطح، حفاظت شيميايي و كنترل آفات اشاره كرد. هر نوع رنگ براي كاربرد خاصي طراحي شده است. انتخاب رنگ مناسب مي تواند هزينه هاي پروژه را كاهش دهد و در عين حال عملكرد را بهبود بخشد.
نقاشي اغلب به عنوان يك بهبود زيبايي شناختي در ساختمان ها ديده مي شود، اما مزاياي فني زيادي نيز دارد. اينها شامل حفاظت شيميايي و نگهداري آسان تر است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد